Auto MAX - пошук запчастин за номером

top

Бендікс: пристрій, причини поломок

 Бендікс - це деталь електричного стартера двигуна внутрішнього згоряння, що виконує роль зчеплення між приводним валом стартера та вінцем маховика коленвала.

Бендікс необхідний для захисту стартера від навантаження після запуску двигуна. Для запуску двигуна внутрішнього згоряння необхідно розкрутити колінвал мінімум до 100 оборотів за хвилину. Оскільки кількість зубів на веденій обоймі бендикса як мінімум у 10 разів менше, ніж на вінці маховика, швидкість обертання веденої бендикса повинна бути мінімум 1000 оборотів за хвилину. Після запуску двигуна швидкість обертання коленвала становить близько 1000 оборотів за хвилину. Таким чином, ведена шестерня бендікса, зчленована з вінцем маховика, починає обертатися зі швидкістю 10000 оборотів на хвилину. Така швидкість обертання не допустима для стартера, тому після запуску двигуна необхідно швидко роз'єднати маховик та стартер. Цю функцію і виконує Бендікс.    

   Свою назву ця деталь отримала на честь свого винахідника, Вінсента Гуго Бендікса, який винайшов його у 1910 році у США.

   Пристрій. Принцип роботи.

   В основі конструкції бендикса лежить зовнішнє кільце з фрезерованими пазами (провідна обойма), в яких знаходятьсяпружні циліндричні ролики. Пази у яких знаходяться ролики мають конічну форму. У далекому від пружини кінці паз має меншу глибину, а ближньому до пружини велику. Другим елементом є внутрішнє кільце (відома обойма з шестернею приводу вінця маховика), яке на схемі позначено червоним колом. Якір стартера обертає зовнішнє кільце, ролики зміщуються у вузьку частину паза, внаслідок цього вони починають виступати всередину зовнішнього кільця, затискають внутрішнє кільце воно починає обертатися і обертати маховик коленвала. Після запуску двигуна маховик починає обертатися швидше, внаслідок цього внутрішнє кільце починає обганяти зовнішнє кільце, ролики переміщуються в широку частину пазів і перестають затискати внутрішнє кільце, кільця (обойми) перестають бути сполученими. Таким чином, відбувається захист стартера від перевантаження після запуску двигуна. Бендікс, як правило, має ще ряд деталей, що виконують додаткові функції, але ключовими є описані вище елементи.

      Ознаки несправності (поломки) бендіксу.

Оскільки водій, експлуатуючи автомобіль, не бачить безпосередньо сам бендікс, він може орієнтуватися тільки на непрямі ознаки. Розглянемо докладніше.

Опис проблеми

Причина

Як виправити

При повороті ключа запалення стартер не вмикається

Низький заряд акумулятора або повний вихід його з ладу

Заряджання або заміна акумулятора

Якщо машина оснащена автоматичною трансмісією, то, можливо, селектор вибору передачі не в положенні  P або  N  

Переключіть селектор у положення  P або  N 

Відсутня "маса" на двигун унаслідок пошкодження проводки

Знайти пошкодження проводки та усунути його

Порушився контакт між клемами стартера та проводкою 

Знайти пошкодження проводки та усунути його

Знос щіток стартера

Замінити щітки стартера

Поломка втягуючого реле

Замінити реле, що втягує.

Знос п'ятак (контактів)

Замінити п'ятаки

Знос колектора

Замінити якір

Стартер працює, але повільно

Поганий контакт "маси" на двигун

Знайти пошкодження проводки та усунути його

Низький заряд акумулятора

Зарядка або заміна акумулятора, перевірити генератор

Знос щіток стартера

Замінити щітки стартера

Дефект обмотки статора або якоря

Замініть статор або якір або стартер

Знос щіток стартера

Замінити щітки стартера

Порушився контакт між клемами стартера та проводкою 

Знайти пошкодження проводки та усунути його

Стартер працює, але колінвал двигуна не обертається

Поломка Бендікс

Відремонтуйте або замініть Бендікс

Знос вінця маховика

Замініть вінець чи маховик

Стартер працює одночасно з двигуном і не вимикається після повернення ключа у положення  ON

Поломка замку запалювання

Відремонтуйте або замініть замок запалювання. 

Поломка реле стартера

Замініть реле

Кардинальними ознаками виходу з ладу Бендикс є:

- відсутність обертання коленвала під час обертання стартера

- сторонні брязкітливі шуми під час роботи стартера 

Поради щодо ремонту.

Для ремонту стартера та заміни Бендікс найкраще звернутися на спеціалізований сервіс. Однак, якщо ви з будь-якої причини не можете звернутися на сервіс, можна спробувати зробити ремонт самостійно. 

   У більшості автомобілів стартер розташований у відносно доступному місці. Однак, зустрічаються автомобілі доступ до стартера, у яких можливий тільки після демонтажу ряду сусідніх деталей. У будь-якому випадку для самостійного ремонту вам знадобляться ключі, викрутки та, можливо, інші інструменти.

   Перед тим, як знімати стартер, потрібно ще раз переконатися, що немає зовнішніх щодо стартера причин, що порушують його роботу (розрядженого акумулятора, пошкодження електропроводки та ін.). Також перед початком роботи потрібно попередньо зателефонувати в магазин і дізнатися про наявність запчастин для ремонту вашого стартера та їхню вартість. Крім цього можна дізнатися наявність і вартості нового або вживаного стартера, на той випадок, якщо ремонт вашого стартера виявиться не можливим, або вартість ремонту перевищуватиме вартість цілого агрегату.

   Після демонтажу стартера необхідно провести огляд бендикса на наявність ознак його поломки: вироблення поверхонь зубів шестерні або відсутність зубів. Потрібно переконатися, що шестерня Бендікс обертається тільки в одному напрямку. Якщо вона обертається в обидві сторони, це свідчить про поломку бендикса.

   При розбиранні стартера фотографуйте кожен етап, щоб при складанні у вас не було сумнівів у послідовності встановлення деталей та їх взаєморозташування. Після того, як ви витягнете всі зношені деталі, потрібно вирушати в магазин, взявши їх із собою, щоб перед покупкою переконатися, що нові деталі відповідають старим. При встановленні нових деталей та складання стартера, потрібно змастити ті місця, в яких передбачено нанесення мастила (шестірні, шліцеві з'єднання).