Auto MAX - пошук запчастин за номером

top

Заміна ГРМ

ГРМ – газорозподільний механізм. Будь-який поршневий двигун внутрішнього згоряння має механізм газорозподілу. У широкому сенсі завданням механізму газорозподілу є забезпечення двигуна надходженням горючої суміші та відведення з камери згоряння відпрацьованих газів. У скороченому варіанті до складу механізму ГРМ включають лише елементи, відповідальні за синхронізацію роботи коленвалу з розподільним валом. Існують три основні способи цієї синхронізації:

1. Шестерня передача.
2. Ремінна передача.
3. Ланцюгова передача.

Шестерня передача історично найстаріша. Її позитивними сторонами є простота пристрою, найвища надійність, дуже тривалий термін служби та практична відсутність необхідності обслуговування. Негативними сторонами є масивність, шумність, низькооборотність. Шестерня передача використовується на середніх і великих дизельних двигунах. Прикладами таких двигунів є двигуни серії B у компанії Toyota і серії TD у Nissan. На жаль, у сучасних автомобілях цей спосіб синхронізації використовується все рідше.

Ремінна передача переживала свій розквіт у 90-ті роки ХХ століття. Суть цієї передачі полягає у використанні армованого синтетичними нитками гумового зубчастого ременя, який зчленовує колінвал із розподільним валом. Позитивними сторонами ремінної передачі є: найнижча шумність, найменша вага, низька ціна, можливість установки на мотори зі складним компонуванням вузлів та агрегатів, можливість роботи на найвищих оборотах коленвала. Негативними сторонами є необхідність періодичної заміни ременя та супутніх деталей (раз на 10 років або раз на 100000км. пробігу), чутливість гумового ременя до екстремально високих і низьких температур – зменшення ресурсу в тропічних та полярних регіонах. Гумовий ремінь чутливий до забруднення технічними рідинами, особливо оліями.

Важливою умовою експлуатації двигунів з ремінним механізмом ГРМ є своєчасне та кваліфіковане технічне обслуговування із періодичної заміни ГРМ з використанням якісних запчастин. Порушення цієї умови призводить до аварійного обриву ременя ГРМ, що у ряді випадків призводить до поломки інших елементів двигуна (клапанів, розподільних валів, поршнів, напрямних та ін.) і як наслідок до дорогого ремонту.

Розквіт у використанні ремінної передачі в 90-х роках XX століття пов'язаний з бурхливим розквітом хімічної промисловості, яка дала високоякісну сировину для автомобільної промисловості, що дозволило виготовляти гумові ремені ГРМ, розраховані на тривалий термін служби та витримують високі механічні навантаження. Другим фактором, що сприяє широкому впровадженню ремінної передачі, стало значне ускладнення конструкції двигунів(дворозподільні, V-подібні, опозитні мотори та ін), а ремінна передача на цьому етапі двигунобудування вважалася оптимальною. Третім фактором стало різке збільшення потужності двигунів (використання механізму змінних фаз газорозподілу, турбонаддува, дворозподільних головок блоку) і як наслідок збільшення частоти обертання коленвала, а ремінна передача якнайкраще задовольняла ці збільшеним вимогам.

У простому варіанті ремінний механізм ГРМ включає: сам ремінь ГРМ, натяжний ролик (забезпечує натяг ременя). У більш складно влаштованих моторах до цих деталей додається обвідний ролик або ролики (забезпечують вигин ременя ГРМ в місці, необхідному для архітектури двигуна і служать для гасіння коливань ременя), гідронатягувач (пристрій, що забезпечує натяг ременя і різання, що амортизує його різкі ривки), використовується моторах.

На деяких моторах є додаткові ремені: приводи балансувальних валів, ТНВД та ін, ці ремені також мають натяжні ролики. Через те, що гумові ремені ГРМ дуже чутливі до забруднення мастилами, при проектуванні двигуна конструктора були змушені помістити ремінь ГРМ зовні мотора, що викликало необхідність встановлення сальників у місцях виходу з двигуна розподільних валів та коленвала. Сальники теж виготовляються з гуми, яка згодом старіє і втрачає свої властивості (еластичність), що за відсутності своєчасної заміни на новий, призводить до протікання олії .з двигуна всередину кожуха ременя ГРМ. При попаданні олії всередині кожуха неминуче виникає забруднення ременя ГРМ цією олією, що призводить до виходу його з ладу та поломки двигуна. Тому при плановій заміні ременя ГРМ обов'язкової заміні підлягають ролики, гідронатягувачі і сальники, на ряді моторів заміні підлягає і прокладання клапанної кришки з супутніми ущільненнями.

Ланцюгова передача.

Даний вид передачі був дуже поширений до 90-х років XX століття, потім у 90-х був значно потіснений ремінним механізмом ГРМ, а з початку 2000 ланцюгова передача тріумфально повернулася на арену автомобілебудування і в даний час, безперечно, лідирує практично витіснивши ремінну передачу .
Суть ланцюгової передачі та ж, що й ремінної, з тією різницею, що ремінь замінений ланцюгом, шестерні розподільного валу та колінвала – зірочками, натяжний ролик – гідронатяжником та черевиком, а обвідні ролики – заспокійниками.

Ланцюгова передача поєднала все найкраще від шестерної і ремінної передачі. Достоїнствами ланцюгової передачі є:
1. Тривалий термін служби (250000 км пробігу).
2. Відносна малошумність.
3. Нечутливість до температури довкілля.
4. Висока надійність.
5. Сучасні конструкції ланцюгів задовольнять найвищі вимоги щодо частоти обертання коленвала і можуть встановлюватися на найсучасніші мотори.
До недоліків можна віднести відносно високу вартість заміни ланцюгового механізму ГРМ.